Thursday, December 21, 2023

FC Utrecht DOC Eén ding is zeker KNVB Beker Final 2002


NED doc 50mnts
 Beker.2002.DOC.Ajax.Utrecht.NED.twb22.mp4
1.65 Go https://1fichier.com/?ogwktaqxi290hfljb19w

Utrecht leidde vlak voor tijd met 2-1 door twee goals van Igor Gluscevic, toen Wamberto toch nog een verlenging afdwong voor Ajax. De kleine Braziliaan tikte van dichtbij binnen uit een voorzet van Andy van der Meijde. 'Ik stond drie meter buitenspel', keek Wamberto in 2018 terug bij Ajax TV. 'Iedereen zag het. Misschien de scheidsrechters niet, omdat ik zo klein ben?'  Het onterecht goedgekeurde doelpunt bleek het begin van het einde voor FC Utrecht. In de verlenging schonk Zlatan Ibrahimovic de KNVB-beker aan Ajax door in de 95ste minuut de golden goal te maken. Volgens de regel die toen nog van kracht was, was de finale meteen beslist en grepen de Domstedelingen naast hun eerste hoofdprijs sinds 1985, toen ze hun allereerste beker wonnen tegen Helmond Sport.


Le pijn van de onterechte nederlaag in 2002 hebben die overwinningen nooit helemaal weg kunnen nemen. 'Van die wedstrijd kom ik nooit meer af', vertelde Adelaar in 2016 aan De Telegraaf. 'Bij het uitlaten van de hond werd ik er laatst weer op aan gesproken.' Adelaar kreeg destijds zelfs een excuusbrief van Ronald Kloeg, de grensrechter die de in 2002 verantwoordelijk was voor de arbitrale blunder. 'Ik heb op het moment van spelen niet gezien dat Wamberto zich in buitenspelpositie bevond en heb daarom ook niet mijn vlag omhoog gestoken. Pas na het zien van de beelden geloofde ik het', vertelde Kloeg in mei 2002 aan Omroep Brabant. De grensrechter kon wel door de grond zakken en kon die nacht de slaap maar moeilijk vatten. De volgende dag pakte Kloeg de telefoon om zijn spijt te betuigen aan Adelaar, die in de zomer van 2002 afscheid nam van de club. Adelaar: 'Inmiddels is de pijn wel wat gesleten en FC Utrecht heeft er als club goed op gereageerd door de twee erop volgende seizoenen de beker te pakken.'

















No comments:

Post a Comment

NO LINKS ALLOWED