Sunday, September 10, 2023

Ladies First: Damallsvenskan 2023 Stockholm Derby Hammarby Djugarden


20e journee
10 septembre 2023

SWED with full post match
Women.Damall.2023.Hammarby.Hacken.SWED.twb22.mp4
4 GB https://1fichier.com/?8xo1ybnld7v4bczj9qjp

Guldaspirerande Hammarby sågs som rejäla favoriter inför Stockholmsderbyt mot bottenkämpade Djurgården på söndagen. Men det såg stundtals ut som lagen hade motsatt position i tabellen. Blårandigt inledde starkast inför de 12 830 besökarna på Tele2 arena. Ändå var det hemmalaget som tog ledningen i den 37:e minuten  efter ett självmål av Djurgården.Matilda Plan gjorde självmål: ”Aj, aj, aj” andslagsbacken Jonna Andersson slog ett lågt inlägg som hamnade rakt på fötterna på Matilda Plan. Men mittbacken misslyckades rejält med rensningen – som i stället gick baklänges och in i eget mål. – Aj, aj, aj, Matilda Plan. Det är Hammarbys första riktiga målchans i matchen, om det ens är en målchans, säger Henrik Strömblad i Viaplays sändning.


– När Vilde (Hasund) spelar den till mig så är det bara för mig att sätta in den hårt på första och sedan är det olyckligt att det blir självmål, men skönt att se när den går in, säger Jonna Andersson. Mittbacken Plan blev liggandes i gräset en stund efter fadäsen.  – Man säger några väl valda ord till sig själv. Sen är det bara att ställa sig upp och köra igen. Det var inte första gången jag har gjort ett självmål och inte sista heller, säger hon.  – Tittar man på hur vi kommer till det läget så är det ett fantastiskt anfall. Det är inte en slump att det blir ett självmål, utan det är ett fantastiskt inlägg och förarbete där vi kommer till ytor som vi vill attackera i och de blir ställda i eget straffområde. Det vill jag egentligen lägga mitt fokus på.


Djurgården fortsatte pressa även i den andra halvleken och radade upp ett antal fina chanser, men kunde inte få in bollen bakom Bajenmålvakten Anna Tamminen. – Jag tycker att vi har ganska bra koll på dem, det är den där halvchansen och styrningen som blir mål. Annars tycker jag inte att de har så mycket farligt. Det känns ganska tryggt. Sen är det väl i slutet när vi försöker gå för det som de skapar lite. Men det är väl inte så konstigt, säger Plan.  Resultatet innebär att Hammarby nu ligger på andraplats med bara tre poäng upp till serieledande Häcken. Samtidigt blir läget allt allvarligare för Djurgården som bara har två poäng ner till IK Uppsala på kvalplats.– Jag tycker det är en typisk derbymatch. Det kan vara mycket nerver och det gör att vi går ner i deras tempo i en period i första halvlek. Men över det hela tycker jag vi gör en okej insats, säger Hammarby Matilda Vinberg efter matchen. 





































No comments:

Post a Comment

NO LINKS ALLOWED